Eerste weekend december - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu Eerste weekend december - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu

Eerste weekend december

Blijf op de hoogte en volg Ramon

01 December 2012 | Tanzania, Arusha

Eerste weekend van december.

Jaja december is de maand van de feestdagen en zo'n maand moet je goed inluiden.
Vandaag ben ik samen met 7 meiden naar de Chrismis Fair geweest, de Msungu place to be van vandaag.
Vanmorgen om half elf zouden we vertrekken, Laura en ik waren veel te laat. Maar dat kan gewoon in Afrika, we moesten nog geld pinnen voor de safari van morgen.
Samen met de broer van onze Hostfather gingen we met de auto op pad, geld pinnen is hier een hele onderneming. Het lijkt wel een beetje op zo'n spelletje waarbij er van die dierenkopjes omhoog komen en je er dan op moet slaan. Zo werken de pinautomaten ook, je moet wat geluk hebben om een werkende pin automaat te vinden.
Deze morgen was het bij de derde raak, die deed het! Hierna moesten we een gigantische stapel Tanzaniaanse Shilling omwisselen naar dollars. De bedragen die je hier pint zijn absurd, 800.000 TSH. Komt neer op 390 euro, ik zal straks wel weer even moeten wennen aan de euro. Ik geef hier duizenden shillings per dag uit, 1 euro lijkt er niks meer bij. Je koopt hier een banaan op de markt voor 100 Shilling, dat is dus 5 eurocent. Een mango kost 200TSH 10 eurocent dus.
Die dingen zijn enorm goedkoop en eet ik dus als snoepgoed of maagvulling, de luxe producten zijn weer enorm duur. Chocola bijvoorbeeld, dat koop ik hier echt niet. Voor een mars of bounty betaal je zo 4000TSH, 2 euro dus.
Cashewnoten groeien hier aan de bomen, ondanks dat zijn ze gigantisch duur. Voor een kilo betaal je 25000TSH, 12.50 euro.

Genoeg over het eten, ik krijg er trek van.
In plaats van 10.30 kwamen we om 10.50 aan bij de Miamzini traffic lights, daar stonden de 6 andere vrijwilligers al bij een lege Dhala te wachten. De chauffeur was bereidt om ons voor 2000pp naar het TJT complex te brengen waar de Fair was.
Nog een keer over het geld dan, voor 1 euro 25 minuten in de rammelbus dat is best oké!
Halverwege stopten we even omdat de conducteur iets bij een shop af moest geven, we stonden nog maar net stil of er kwam een gigantische rookwolk achter de bestuurdersstoel vandaan. De meiden wisten niet hoe snel ze de Dhala uit moesten, ik zat voorin naast de bestuurder en stapte ook maar uit toen de wolk wel heel groot werd.
De accu die helemaal ingetapet was een beetje oververhit, het was vast niet de eerste keer. De bestuurder trok een kabeltje los en het spektakel was over. We mochten weer instappen en reden rustig verder.
De losgetrokken kabel werd door het raam naar buiten gehangen, we waren weer veilig. De tocht ging verder over de geweldige Afrikaanse wegen en bracht ons na 10 minuten bij het complex.
Op een groot grasveld achter het westerse complex was de Chrismis Fair, het veld stond vol met tenten vol kerstspulletjes.
Er waren meer blanken dan dat er getinte mensen waren, enkele rijke Afrikanen die vast tot de elite behoorden mochten er ook bij zijn.
We hebben ons prima vermaakt tot 15.30, rondlopen en een beetje kijken.
Helaas was het bij de meeste kraampjes niet mogelijk om af te dingen, veel heb ik dus niet gekocht. Msungu prijzen daar doe ik niet aan mee!
De kerstman mocht vandaag natuurlijk niet ontbreken, die kwam op haar bruine paard aanrijden. Het was een slanke blanke vrouw, beetje slechte vertoning dus.
Op de markt stonden ook veel goede doelen die mensen met HIV aan het werk helpen of Masai mensen helpen een centje op de markt te verdienen met hun waar. Daar ben ik wel bereid wat geld aan te doneren dus dat heb ik vandaag uitgebreid gedaan.
De Dhala conducteur zou mij bellen zodat ik zijn nummer had en ik hem weer zou kunnen bellen wanneer we terug wouden. Jaja ingewikkeld maar zijn telefoon lag thuis aan de lader dus had hij z'n eigen nummer niet en moest hij mij eerst bellen.
Helaas, dat had hij niet gedaan.
We moesten dus met een duurdere taxi terug naar Arusha, na flink afdingen viel dat gelukkig nog wat mee en kwam er weer een eind aan een dagje kerstmarkt.


Zondag 2 december.
Al om 6.45 gaat de wekker, na een ontbijt lopen Laura en ik via de Miamziniroad naar de stad. Om 8 uur hebben we afgesproken met de broer van Moses onze hostfather.
Ik had hem afgelopen donderdag gevraagd of mogelijk was een dagje met hem op safari te gaan. Zoals elke Afrikaan zegt hij ja, er is geld te verdienen dus dan zegt een Afrikaan geen nee.
Op zaterdag vroeg hij me nog maar eens wanneer het ook alweer was, ik vertelde dat het morgen dus zondag was. Aan z'n "oke" kon ik al wel opmerken dat er iets niet in de haak was. Bij doorvragen bleek dat hij morgen op safari ging voor het bedrijf waar hij werkt. Hij kon dus helemaal niet, lekker dan.
Gelukkig hebben Afrikanen voor alles een oplossing, Moses zijn broer is ook safariguide en had zondag toch niks te doen. Hij zou ons dus meenemen, top geregeld!
Om 8 uur stond Jacob netjes op ons te wachten met zijn mooie safaritruck, onderweg pikten we nog 2 Australische en 2 Belgische meiden op. Met ons zessen doen we vandaag een dagje Arusha National Park.
Een klein park dat geschikt voor de beginnende safari ganger, wij dus.
Arusha National Park bestaat voor een groot deel uit regenwoud, verder is de Mt Meru onderdeel van het park net als enkele meren en een krater.
Rond 9 uur komen we aan in het park, na de paperassen rijden we met onze truck het park in.
Na 5 minuten bereiken we een vlakte dat klein Serengeti genoemd wordt, er lopen tientallen zebra's, buffels en enkele giraffen.
Gaaf hoor om die gewoon in het wild te zien, op hun dooie gemakje te grazen.
Deze dieren blijven zoveel mogelijk uit de bossen om uit de klauwen van de roofdieren als luipaarden en hyena's te blijven.
Na wat foto's rijden we verder het park in, we passeren meerdere olifanten keutels maar helaas geen olifant. We komen langs een groep Blue Monkey's en even later Black-White Colubus Monkeys, deze schijnen zeldzaam te zijn en wij krijgen ze van dichtbij te zien. Volgens Jacob is het uitzonderlijk dat ze van zo dichtbij te bekijken zijn.
Over de dag komen we zeker 12 verschillende groepen bavianen tegen, in het begin stoppen we nog voor elke groep. Maar geloof het of niet, bavianen gaan vervelen. Na de eerste 4 groepen zijn ze niet spannend meer en rijden we door.
We zien duizenden flamingo's bij de meren, tientallen wrattenzwijnen met jongen en regelmatig groepen buffels. Ook komen we kleine gazelle soorten tegen, bosbokken en waterbokken.
Een mooie dag dat was het, maar vermoeiend de hele dag te hobbelen in de truck.
Dat gaat nog wat worden als ik over 2 weken 4 dagen lang in zo'n auto hobbel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramon

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 12277

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 22 December 2012

Mijn 2 maanden in Tanzania

Landen bezocht: