Mt. Kilimanjaro dag 1 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu Mt. Kilimanjaro dag 1 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu

Mt. Kilimanjaro dag 1

Blijf op de hoogte en volg Ramon

05 December 2012 | Tanzania, Arusha

Naar de top van Afrika5 dec 2012
Mt. Kilimanjaro dag 1.

Om 7.50am trok ik de poort achter me dicht.
Vandaag begint het, mijn klim naar de top van de Mt. Kilimanjaro.
Hoogste punt van Afrika, toch tof om te kunnen zeggen dat ik er op gestaan heb.
Om 8.15 kwam ik bepakt met backpack en gewone tas aan bij de office. Ik werd opgewacht door 6 mannen, instappen en wegwezen. Na 2 uur rijden en een korte tussenstop (Ze hadden nog niet ontbeten) kwamen we bij de poort voor de Machame route aan.
Van de 6 mannen was 1 de chauffeur, 1 mijn guide (Shebo), een kok en 3 dragers.
Bij het wegen van de bagage bleken we een mannetje tekort te komen. De dragen mogen naast hun tas met eigen spullen 20kg op hun hoofd dragen.
Ik heb 't even geprobeerd maar dat is gigantisch zwaar, ze zijn goed getraind en doen dit werk al jaren.
In 2005 zijn de regels veranderd, voor 2005 was er geen beperking aan het aantal kilogrammen. Ze droegen soms wel 45kg op hun hoofd de berg op naast hun eigen bagage.
Ik draag mijn kleine tas met water en regenjas zelf.
M'n backpack gaat op 1 van de hoofden en we beginnen aan de tocht.
Vandaag lopen we 10km de berg op tot het eerste kamp.
De dragers hebben hun eigen tempo dus lopen Shebo en ik samen, het Australische koppel waar ik samen mee zou klimmen blijkt een andere route te hebben gekozen. Ik loop dus alleen, dat is beter want nu kan ik m'n eigen tempo aanhouden en rusten wanneer ik wil. Ons tempo ligt schijnbaar hoog, we halen veel mensen in en Shebo spreekt me regelmatig toe; Pole Pole Ramon.
De tocht leidt door een mooi regenwoud, we passeren watervalletjes en zien bijzondere planten en vogels.
Sneller dan gedacht zijn we op de helft waar we ons lunchpakketje verorberen.
Kip, pannekoek, sandwich, ei, banaan en koekjes. Een top lunch.
Hierna stappen we verder, nog 5km te gaan. Genieten!
Om 11.15 vertrokken we vanaf de gate en om 15.00 kwamen we aan bij het kamp op 3000 meter hoogte.
Na mezelf te hebben hebben ingeschreven zetten we de tentjes op en maken we die slaap klaar.
Ik slaap alleen. De dragers, gids en kok hebben met z'n 6en 2 tentjes. Die tentjes zijn wat groter dan die van mij maar het blijft knus.
Al snel werd er een teiltje warm water gebracht om me op te frissen, lekker na al dat gezweet.
Hierna hebben we met z'n 7en een kop thee gedronken.
Al snel werd mijn prive maaltijd geserveerd; aardappelen, beef en groente. Super smaakte het, vooraf een soepje en een banaan al dessert.
Het was veel te veel!
De mannen aten ugali, dat was volgens hen de beste maaltijd na een stevige wandeling. Het is in ieder geval erg voedzaam en valt als beton.
Na nog een kop thee ben ik naar mijn tent gegaan.
Een muziekje luisteren, boekje lezen en een stukje schrijven.
Vroeg het bed in na zo'n dagje, om 19.30 sliep ik.
Om 7.00 gaat de wekker, 7.15 teiltje warm water en 7.30 ontbijt.
Om 8.00 vertrekken we op weg naar het volgende kamp.
7Km lopen met steile klimmen.


Het Afrikaanse toilet.
Het klinkt als het begin van een spannend verhaal en dat is het ook!
5M voor de ingang ruik je al dat je in de goede richting loopt.
Een houten hokje met een houten vloer. Een gat in de vloer geeft je zicht op een 3m diep gat vol stront.
Je hebt geluk wanneer het toilet er nog niet zo lang staat, dan is het een donker gat.
Minder geluk heb je wanneer er al duizenden mensen in gepoept hebben, enkele centimeters onder de houten vloer bevindt zich de bruine massa.
Na zo'n dagje lopen en veel water drinken kom je er niet onderuit.
Wel weet ik dat de komende dagen wat minder eet en de grote boodschap voor thuis bewaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramon

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 12268

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 22 December 2012

Mijn 2 maanden in Tanzania

Landen bezocht: