Mt. Kilimanjaro dag 4 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu Mt. Kilimanjaro dag 4 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu

Mt. Kilimanjaro dag 4

Blijf op de hoogte en volg Ramon

08 December 2012 | Tanzania, Arusha

Mt. Kilimanjaro dag 4.8 dec 2012

Uitgeput, moe en toe aan een warme douche en een lekker bed, zo voel ik me nu.
Met m'n thermobroek, 2 t-shirts, muts en wandelsokken aan lig ik op 4600m in m'n slaapzak.
Het is zo'n slaapzak waar je helemaal in kan en dan alleen je neus en ogen nog zichtbaar zijn, dat is lekker warm!
Vanmorgen om 7.15 weer een kom warm water om wakker te worden na een matige nacht.
30min slapen 10 min wakker 30 min slapen 30 draaien.
Niet wat ik gewend ben, normaal ga ik liggen en slaap ik.
Ik word pas wakker als 'k uitgerust ben of er een goede reden voor is om wakker te worden.
Dit is de Kili en dus is dit anders.
Na een stevig ontbijt van babypap, ei, toast en mango begonnen we om 8.20 aan de tocht.
Veel klimmen en dalen vandaag over een afstand van 10 km.
We gingen van 3920m naar 4600m dat is een verschil van 680 meter.
We hebben wel 3km geklommen en 2.3km gedaald.
Het begin was fantastisch mooi, het echte bergklimmen!
Steile wanden waar je bij elke stap je verstand moet gebruiken om niet 200m naar beneden te vallen.
Mooie uitzichten maar veel bewolking.
Na de lunch werd de tocht zwaarder. Zigzaggend de steile berg op. Weinig zuurstof en een droge mond, veel drinken dus. 4L is heel normaal.
Volledig uitgeput kwam ik aan op 4600m.
De dag was nog niet voorbij, na 3 uurtjes rusten (slapen is niet mogelijk vanwege de druk en weinige zuurstof) het diner.
Spaghetti, soep en ananas.
Nu 6 uurtjes rusten en dan op naar de top.
Om 23.45 gaat de wekker, een kop thee en dan dik ingepakt naar de top.
Door de weinige zuurstof gaat het stap voor stap, 4km in 5 tot 6 uur.
Volgens Shebo gaat de 1e km nog wel, die is steil maar je kan regelmatig doorstappen.
Hierna is het 10 stappen zetten en weer rusten.
Mijn outfit van onder naar boven:
2 paar wandelsokken, wandelschoenen en schoenbeschermers tegen wind en regen.
1 Thermobroek, een broek en regenbroek.
2 T-shirts, 1 trui, 1 warme jas en een regenjas.
Een muts en een capuchon van m'n trui.
2 Paar handschoenen en natuurlijk m'n camera.

  • 10 December 2012 - 20:56

    Riet Van Lenthe:

    Dag Ramon,

    Wat beleef je veel! Ik heb al je verhalen gelezen. Ik ben heel benieuwd hoe je tocht naar de top van de Kilimanjaro is gegaan. Het lijkt me heel zwaar. Ik ben in Nepal tot 4500 meter gekomen. De laatste meters liep ik misschien 10 meter en stond dan weer stil. De lucht was zo ijl. Daar was ook geen pad en dan moet je zelf je pad maken. Dat maakt het nog lastiger. Ik heb op 3700 meter geslapen. De 1e nacht sliep ik ook heel slecht. De 2e nacht was beter. Ik heb de 2e nacht ook een slaaptablet genomen, maar dat is helemaal niet goed. Je moet goed bij je positieven blijven, want als je echt hoogteziekte hebt moet je afdalen.
    Ik vermoed eigenlijk dat je weer op honk bent. Want waar kun je anders mailen? Niet vanaf de top in elk geval! Gingen trouwens ook die 6 mensen alleen voor jou mee? Zo heb je nog eens personeel.

    hartelijke groet,

    Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramon

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 12270

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 22 December 2012

Mijn 2 maanden in Tanzania

Landen bezocht: