Mt Kilimanjaro dag 3 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu Mt Kilimanjaro dag 3 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu

Mt Kilimanjaro dag 3

Blijf op de hoogte en volg Ramon

07 December 2012 | Tanzania, Arusha

Mt Kilimanjaro dag 37 dec 2012

Om 5.40 zet ik de muziek maar op, de hoop om nog te kunnen slapen heb ik maar opgegeven.
Wakker worden met het deuntje van Mumford en Sons zonder hoofdpijn, ondanks de slechte nacht ben ik een gelukkig man.
Om 6.30 hoor ik de kok alweer druk in de weer zijn.
Ontbijt, lunch en diner hij heeft het er maar druk mee.
Hij staat als eerste op en slaapt als laatste, overdag is hij dragen en sleept hij al het eten en kookgerei mee.
Volgens mij hebben zij de zwaarste baan die er bestaat, diep respect.

Na een goede maaltijd van chips en groente sluit ik de dag weer af. Het is 19.00 maar ik ben uitgeput.
De dragers, guide en kok eten niet met mij mee, de maaltijd is veel te veel voor mij ook al maakt al dat geklim je hongerig.
Zij eten de restjes en zien ook vandaag weer uit naar de ugali.
Thuis eten we het regelmatig maar hier is het anders en dus het proberen waard.
De ugali smaakt beter dan thuis. Het is met minivisjes en groente, goed eten!

Vanmorgen om 7.15 werd het kommetje warm water gebracht.
Om 7.30 een goed ontbijt van pancake en ei.
Om 8.15 vertrokken we na de tenten hebben afgebroken.
Van 3820m klommen we in 4 uur naar 4600 meter.
Een zware tocht met maar weinig zuurstof. Dat maakt het zwaar, van mijn benen en voeten heb ik niets geen last.
Iedere 60 minuten stoppen we 2 minuten om flink te drinken en dan weer door te gaan.
Ik zag best op tegen de 4600m omdat ik op 3820m al een aantal uur nodig had om van de hoofdpijn af te komen.
Gelukkig viel het mee.
De tocht van 4200m naar 4400m gaf meer hoofdpij dan de 4600m.
Mijn lichaam begint te wennen.
Na de lunch op 4600m te hebben genuttigd en daar 40 minuten te zijn geweest om te acclimatiseren lopen we in 1.5 uur naar het volgende kamp op 3950m.
We zijn gedaald maar ondanks dat veel dichter bij de bergtop.
Morgen opnieuw klimmen naar 4600m, wel op een andere plek 10km van dit kamp.
Om 14.00 komen we in het kamp aan, even wassen en een kop thee waarna ik 3 uur kan bijkomen/slapen.
Ja want moe dat wordt je wel van zo'n dagje sjokken.
Morgen opnieuw om 7.15 op.
Een zware klim word het volgens Shebo.
Nog lastiger is het om op die hoogte te slapen.
Na al die jaren slaapt hij er soms maar 20 minuten in een nacht.
Lekker dan! Want om 00.00 moet ik al weer op voor de 6 uur durende klim naar de top. En dan nog weer 2 uur dalen naar het kamp.

Zonet onder het eten hadden we het over de president en de politiek in Tanzania.
Wat me opvalt is dat niemand hem mag. Hij is corrupt en verspilt veel geld aan z'n eigen hagje.
Ik had al wel gezien dat hij met veel machtsvertoon Arusha binnenreed, iedereen moest wijken en het verkeer werd voor 20 minuten stil gelegd.

Het klimmen is leuk, het is zwaar maar de natuur en omgeving zijn geweldig mooi.
Elke ochtend zie ik op tegen de tocht van die dag en elke avond denk ik, dat viel best mee.
Ik zie uit naar de top!
Ik denk erover om na deze top ook de Mt. Meru te beklimmen.
De Mt. Kilimanjaro is mooi en beroem maar de Mt. Meru schijnt nog mooier te zijn.
Maandag neem ik die beslissing, eerst deze tocht naar de top maar tot een goed einde brengen.
De Mt. Meru zou ik dan 18 december na de safari doen. Een tocht van 3 dagen.
Op donderdagmiddag kom ik dan terug, direct door naar de social en op vrijdag de tas inpakken.
Terug naar Nederland.
Dat lijkt me wel wat.
Wel schijnt de Mt. Meru zwaarder en nog steiler te zijn, eerst de dag van morgen afwachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramon

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 12266

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 22 December 2012

Mijn 2 maanden in Tanzania

Landen bezocht: