Ultrasound - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu Ultrasound - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Ramon Dankelman - WaarBenJij.nu

Ultrasound

Blijf op de hoogte en volg Ramon

27 November 2012 | Tanzania, Arusha

27 november 2012

Vanmorgen opnieuw gestart op de Laber Ward, weinig te doen en geen leuke zusters.
Op naar Ultra-sound, mijn back up voor minder leuke dagen.
Samen met de dokter heb ik in 3 uur ruim 20 patienten gezien, het ging aan de lopende band.
De dokter bediende de echo, samen bekeken we en ik schreef de diagnose op.
Erg leuk! Inmiddels kan ik de normale zwangere vrouwen beoordelen met hulp van de dokter.
Klopt het hartje ja of nee, hoe vaak klopt het per minuut, wat is de ligging van de baby, hoe ligt de placenta, aan de hand van de tabel, adhv grote placenta & lengte femur bepalen hoeveel weken en de duidelijke afwijkingen zoals tumoren, abcessen. Ook afwijkingen in de nieren en blaas komen regelmatig voor dus ook die leer ik.
Even de ochtend op een rijtje,

- 13 Zwangere vrouwen met levende single baby's.
Dat is leuk om vast te stellen. Ook al word niet elke vrouw blij van een zwangere buik, ik wordt er wel vrolijk van om een levende baby in de baarmoeder te zien. Dat blijft bijzonder.

- 1 Tweeling.
Dat is een bijzonder iets om te zien, aan de buitenkant valt je niet iets op maar er zaten er wel degelijk 2 in. 2 Placenta's dus het was 2 eiig. Beiden gezond en moeder en opa waren erg gelukkig. Leuk om mensen zo gelukkig te maken,na handjes geschud te hebben vertrokken ze met een brede glimlach naarhuis.

- 2 In de baarmoeder overleden baby's.
Bij het plaatsen van de echokop sloeg mijn hart ook direct een slag over, direct was een kind te zien wat niet bewoog. Het hartje was heel duidelijk zichtbaar en klopte niet. De dokter bracht het slechte nieuws, het was op haar gezicht af te lezen dat ze hier verdrietig over was. Emoties mogen hier blijkbaar niet geuit worden ofzo, maar de emoties zijn er wel degelijk. Een potje janken lucht best eens even op maar dat moeten ze hier nog even uitvinden. Ze lopen hier met wel meer dingen achter.

- Een 92 jarige man met een maagtumor, galstenen & aspiratie pneumonie.
Volledig uitgemergeld, gedragen door zijn zoon komt de man binnen. Hij kan niet meer op zijn benen staan.
De diep weggevallen ogen en het ingezakte gezicht laten een hele kleine glimlach zien wanneer ik de man met handen en voeten probeer uit te leggen wat we gaan doen. Dat de man een longontsteking had, dat was al wel duidelijk. De maagtumor en galstenen waren nieuw. Deze man zal gezien zijn conditie niet lang meer leven.
Ik mag hopen dat hem het lijden bespaard wordt.

- 2 Vrouwen vroeg zwanger 5 & 9 weken.
Wat mooi, zo klein. Wel valt aan de vorm van het hompje te zien dat dit een mensje gaat worden. Zolang de vrouw zwanger is en ik er niet bij in huis hoef te wonen hou ik er van!

- 1 Spontane abortus
Het was een jonge zuster uit het ziekenhuis, ze kwam tussen haar werk door haar buik even laten controleren. Ze had gister ineens veel bloed verloren en nu bleef ze langzaam doorbloeden.
De spanning was aan haar gezicht af te lezen, ze wist al wel wat er aan de hand was.
Er bleek op wat vocht na niets meer in de baarmoeder aanwezig te zijn.

- 1 Abortus uitgevoerd op straat.
Anders dan in Nederland is abortus hier illegaal, ondanks dat gebeurd het regelmatig. De dokter legde me uit dat ze het met speciale stokken doen. Zonder enige verdoving, het geeft garantie op een abortus maar ook de vrouw kan door de enorme risico's overlijden.
Levensgevaarlijk dus!
Deze vrouw ontkende maar de dokter kon duidelijk op de echo zien dat er een abortus gepleegd was. Nu had ze abdominal pain en een kleine bloeding, arme zij..
Om 11.30 nog even op casuality wezen kijken en om 12.00 naar huis.
Einde van deze korte, vermoeiende werkdag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramon

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 12284

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 22 December 2012

Mijn 2 maanden in Tanzania

Landen bezocht: